Resto VanHarte & NOV: aandacht en zorg voor vrijwilligerswerk

Resto VanHarte is een echte vrijwilligersorganisatie. Een vaste kern van zo’n 400 vrijwilligers maakt het mogelijk om mensen bij elkaar te brengen aan de eettafel. Naast onze vaste vrijwilligers kunnen we ook rekenen op vrijwilligers die zich flexibel inzetten voor Resto VanHarte en mensen die eenmalig meehelpen. In totaal gaat het om 84600 vrijwilligersuren per jaar! Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel mensen zich belangeloos inzetten voor meer verbinding en minder eenzaamheid.

Trots lid van de NOV

Onze vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk voor ons. Daarom zijn we trots lid van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). NOV is het branchenetwerk van vrijwilligersorganisaties in Nederland, kent het veld door en door, behartigt de belangen van vrijwilligers en vertegenwoordigt de sector in binnen- en buitenland.

De NOV komt op voor de belangen van vrijwilligers. Ze zorgen dat vrijwillige inzet de aandacht krijgt die nodig is en versterken de positie van het vrijwilligerswerk in onze samenleving. Bijna 7 miljoen mensen in Nederland doen vrijwilligerswerk. Onze samenwerking met de NOV zorgt ervoor dat we samen vrijwilligers de aandacht en ondersteuning kunnen geven die ze verdienen.

NOV-keurmerk

Resto VanHarte zet zich structureel in voor goed vrijwilligersbeleid en -management. Daarom zijn we momenteel bezig met het verkrijgen van het NOV-keurmerk, een erkenning voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit keurmerk toont aan (potentiële) vrijwilligers, samenwerkingspartners en financiers dat Resto VanHarte een veilige en prettige omgeving biedt voor vrijwilligerswerk. We geven onze vrijwilligers vaak en graag een stem; zij delen hun ervaringen en vertellen waarom ze, soms al jarenlang, bij Resto VanHarte actief zijn. Blije en trotse vrijwilligers zijn de beste ambassadeurs voor ons vrijwilligerswerk!

Vereniging NOV wil de kwaliteit van vrijwilligerswerk verder verbeteren. Ze vinden het belangrijk dat het vrijwilligerswerk en de vrijwilligers deskundig zijn en goed georganiseerd. Dat geldt ook voor Resto VanHarte. We vinden het belangrijk om in onze vrijwilligers te investeren en hen te helpen om goed beslagen ten ijs te komen. Daarom introduceerden we in 2022 de digitale VanHarte Academie.

VanHarte Academie: opleidingsprogramma voor vrijwilligers

De VanHarte Academie bestaat uit diverse digitale leerlijnen, ondersteunt zowel nieuwe als bestaande vrijwilligers en professionaliseert onze sociale interventies. De leerlijnen behandelen onderwerpen zoals voedselveiligheid, snijtechnieken, en het omgaan met mensen met gevoelens van eenzaamheid.

Een voorbeeld hiervan is de training 'Goed gesprek over eenzaamheid'. Deze training biedt vrijwilligers en medewerkers handvatten om een gesprek te starten, waardoor gasten zich gehoord en welkom voelen. Dit helpt om eenzaamheidsgevoelens te verminderen en versterkt de band met onze gasten. We zijn dankbaar dat Fontys Hogeschool en GGD Brabant-Zuidoost deze training hebben ontwikkeld en dat wij deze mogen gebruiken.

Onderzoek wijst uit: 8 op de 10 vrijwilligers tevreden

Meten is weten. Leveren onze inspanningen voldoende op? Jaarlijks onderzoeken we hoe onze vrijwilligers hun werk bij Resto VanHarte ervaren. Uit de enquêtes blijkt dat 8 op de 10 vrijwilligers tevreden zijn met hun rol binnen Resto VanHarte, en 92 procent geeft aan een unieke bijdrage te leveren aan de Resto-avond.

Vrijwilligers ontwikkelen naar eigen zeggen ook nieuwe kennis en vaardigheden. Ze leren over eenzaamheid (37 procent), gastvrijheid (45 procent), en voedselveiligheid (42 procent). Daarnaast verbeteren ze hun vaardigheden in het bedienen van gasten, samenwerken, omgaan met gasten en het bereiden van voedsel.

Aanmelden

Interesse om als vrijwilliger aan te slag te gaan bij Resto VanHarte? Vul onderstaand formulier in en we nemen contact op. Of meld je aan via vrijwilligerbij@restovanharte.nl en vermeld daarbij wat je wil doen en in welke stad. Voor vrijwilligers is het noodzakelijk dat er een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt aangevraagd.